[Laguna II] Jak zrobić tempomat.
: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 18:51
Witam wszystkich właścicieli Lagun.
Wiedziony postami w portalu elektroda.pl i na stronie klubu laguna postanowiłem zawalczyć z instalacją tempomatu. Otóż okazuje się, że większość naszych autek jest w nie wyposażona i aktywowana, tylko ... nie ma "końcowego interface użytkownika" w postaci czterech przycisków na kierownicy oraz przełącznika tempomat / ogranicznik.
Poniżej kilka uwag, a instrukcja oraz zdjęcia już wkrótce (dzisiejszy post jest w stylu "chwalę się").
Mamy dwa wdrożenia - auto Przemka (1.9dCi) i moje (2.2dCi).
1. Jakich aut to dotyczy:
- Laguna II Ph1 (podejrzewam, że również Ph2) z poziomem wyposażenia od Privilege (niewykluczone, że również Dynamique, natomiast Expression niestety nie) w górę (generalnie z tzw. zaawansowanym sterownikiem kabiny).
- silniki dCi - nie wiem jak w benzynach
2. Jak sprawdzić, czy moje auto może mieć tempomat:
- najpierw wymontuj przełączniki po lewej stronie od kierownicy. Pod spodem poszukaj białej kostki - jeśli jej nie masz, dalej nie czytaj, bardzo mi przykro, instalacja tempomatu byłaby nieopłacalna bo trzeba rozbebeszyć pół auta, żeby pociągnąć instalację, z obserwacji wynika, że dotyczy to wersji Expression, ale nie wiem, czy to jest reguła,
- następnie sprawdź, czy na sprzęgle od góry masz dwa wyłączniki krańcowe (wciśnięte / wyciśnięte) - to jest bardzo ważny element jeśli chodzi o tempomat - bez niego jazda autem jest NIEBEZPIECZNA bo wysprzęglenie nie wyłączy tempomatu i obroty polecą do nieba.
- włóż przełącznik tempomat/ogranicznik, podłącz białą kostkę, następnie zapłon i sprawdź, czy włączenie którejkolwiek funkcji powoduje zaświecenie się kontrolki w prawym dolnym rogu tablicy (powinno). Jeśli tak nie jest - masz pecha - Twój komputer nie ma aktywowanej funkcji i czeka Cię wizyta z podpięciem do CLIPa. Wszystkie Laguny, które udało mi się sprawdzić (około 4 sztuk) miały funkcję tempomatu domyślnie włączoną, o konieczności włączenia wnioskuję z dokumentacji w Dialogysie (jest odpowiedni kod) oraz doświadczeniach z Megane III.
- pedał gazu kompatybilny z ogranicznikiem prędkości - tutaj niestety nie znam innej metody jak podłączyć tempomat i sprawdzić empirycznie
3. Co jest potrzebne:
- zapasowy sterownik do radia (niekoniecznie, ale tak na wszelki wypadek, gdyby coś poszło nie tak)
- 3 rezystory o wartościach 100ohm, 300ohm, 900ohm
- tak ze 2 metry kabeków
- "doposażenie" samochodu w oryginalne części w zależności od tego, co jest, czego nie ma (vide 2.).
- torxy, miniaturowe śrubokręty philipsa (krzyżaki) do rozkręcenia sterownika radia, kombinerki, lutownica, cyna, taśma izolacyjna i lakier do paznokci od żony / dziewczyny.
- 4 mikroswitche - polecam te z dwiema nóżkami,
- omomierz
4. Demontaż / montaż sterownika do radia (2x10min):
- wymontowanie:
- - rozłożeniu osłony kolumny kierownicy - są dwa torxy od dołu, bliżej kierownicy - wykręcić, aż zaczną przeskakiwać (raczej nie wylecą na podłogę, bo tam jest ciasno),
- - zdjąć górną część osłony (ja również zdejmuję dolną) dla wygody - górna część jest na rzepie przyczepiona do osłony tablicy na pseudoskórzanym kawałku oraz trzech zaczepach - jeśli wyjęcie stanowi problem - wymontować razem z osłoną deski lub po prostu odchylić do góry bez wyciągania całości bo to też nie jest najprostsze
- - od dołu sterownika wysunąć złącze radia (uwaga - seryjne radio może sobie spokojnie chodzić, zarówno w czasie montażu jak i bez sterownika, nic mu się nie stanie),
- - od góry odkręcić srebrnego torxa i wysunąć sterownik.
5. Jak ze sterownika do radia zrobić sterownik do tempomatu (30min):
Sterownik tempomatu/ogranicznika jest identyczny dla obu funkcji i są to po prostu 4 przełączniki, podłączone między dwoma kablami w sposób następujący: jeden robi zwarcie kabla wspólnego do sygnałowego, pozostałe są przepuszczane przez rezystancje 100, 300, 900 ohm. Na tej podstawie komputer rozpoznaje, co zostało naciśnięte.
Te switche normalnie są na kierownicy, natomiast ja umieściłem je od tyłu sterownika radia - są zawsze w zasięgu palców.
Oznaczenia switchy to:
(+) - dodaj 2km/h do ustawionej prędkości
(-) - odejmij 2 km/h od ustawionej prędkości
(0) i (R) - zawieś / odwieś funkcję - pozwala na chwilę wyłączyć tempomat / ogranicznik bez wyłączania funkcji przełącznikiem na konsoli.
- odkręcamy tylną płytkę,
- montujemy 4 mikroswitche na zewnątrz z nóżkami przełożonymi przez uprzednio przewiercone dziurki, ja sugeruje dwa na górze i dwa na dole, odpowiednio powyżej i poniżej rolki,
- lutujemy okablowanie oraz rezystory wg schematu (o tym w sieci+zdjęcia)
- składamy do kupy (skecamy) i ... teraz UWAGA!
- lakierem do paznokci malujemy wszystkie "gołe" elementy i złączenia elektryczne, w szczególności miedziane elementy wystające z korpusu - żeby się nie zwarły z instalacją z "denka" od sterownika po skręceniu, bo oszaleje zarówno tempomat jak i radio, izolujemy rezystory (ja je wcisnąłem do tej pustej przestrzeni w kostce
- do dwóch wychodzących kabli podłączamy omomierz i sprawdzamy, czy i jak działa - powinno być odpowiednio +-0ohm (najczęściej ok. 5-6-opór kabli), 100, 300, 900 - ponieważ czasem jest problem z rezystorami o tych wartościach dokładnie, to należy kupić o wartości większej (typowo 120, 330, 910). Jeśli będzie mniej niz 100, 300, 900 sterownik się pogubi!
6. Montaż w kolejności odwrotnej niż w 4., tyle, że potem mamy dodatkowo do podłaczenia sterownik tempomatu. I teraz ważna uwaga.
Kabelki do których należy podłaczyć się idą przez kolumnę kierownicy do zwijacza. Są to kable o kolorze białym i pomarańczowym (biały to część wspólna przełączników, pomarańczowy to "opór" wybrany naciśnięciem) ale ... do tej kostki idą jeszcze 4 inne kable (dwie skrętki) i są to kable do zapalników poduszki, więc:
- - montaż robimy przy co najmniej wyłączonej stacyjce (Renault zaleca odłączenie akku i odczekanie 45min bodajże ;-) )
- - jak powyższe nie wchodzi w grę (brak czasu, brak kodu do radia lub też jesteście twardzielami) to montażu w żadnym wypadku nie należy przeprowadzać trzymając ręce "przez kierownicę" tylko dookoła kierownicy i trzymać twarz jak najdalej od poduszki.
7. Kilka uwag dla tych co nie mieli, a teraz mają:
- jakakolwiek funkcja jest aktywna >30km/h więc na parkingu nic nie przetestujesz poza załączeniem kontrolki i komunikatem na wyświetlaczu.
- skok sterownika to 2km/h (w obu funkcjach)
- funkcja ogranicznika - fajna do miasta ale w pierwszej chwili ma się wrażenie, że auto zdechło bo ogranicznik działa dość drastycznie
- odblokowanie ogranicznika jest możliwe albo poprzez przełącznik na konsoli, albo poprzez kliknięcie jednego z przycisków, albo ... poprzez depnięcie do oporu - tutaj słyszałem, że podobno wystarczy > 50%, ale z tego co przetestowałem, to nie jest prawda - wyłaczenie ogranicznika działa po depnięciu do deski i to solidnym, więc w sytuacji awaryjnej noga w podłogę bez skrupułów
- tempomat się wyłącza po dotknieciu sprzęgła lub hamulca sam. Jesli tego nie robi - nie ryzykuj i zdemontuj całość - tak jeździć się raczej nie da o bezpieczeństwie nie wspominając.
- tempomat jest ok na autostradę, pod warunkiem, że nie ma dużego natężenia ruchu - jazda na tempomacie po mieście to kuszenie losu.
Pozdrawiam,
P.
Wiedziony postami w portalu elektroda.pl i na stronie klubu laguna postanowiłem zawalczyć z instalacją tempomatu. Otóż okazuje się, że większość naszych autek jest w nie wyposażona i aktywowana, tylko ... nie ma "końcowego interface użytkownika" w postaci czterech przycisków na kierownicy oraz przełącznika tempomat / ogranicznik.
Poniżej kilka uwag, a instrukcja oraz zdjęcia już wkrótce (dzisiejszy post jest w stylu "chwalę się").
Mamy dwa wdrożenia - auto Przemka (1.9dCi) i moje (2.2dCi).
1. Jakich aut to dotyczy:
- Laguna II Ph1 (podejrzewam, że również Ph2) z poziomem wyposażenia od Privilege (niewykluczone, że również Dynamique, natomiast Expression niestety nie) w górę (generalnie z tzw. zaawansowanym sterownikiem kabiny).
- silniki dCi - nie wiem jak w benzynach
2. Jak sprawdzić, czy moje auto może mieć tempomat:
- najpierw wymontuj przełączniki po lewej stronie od kierownicy. Pod spodem poszukaj białej kostki - jeśli jej nie masz, dalej nie czytaj, bardzo mi przykro, instalacja tempomatu byłaby nieopłacalna bo trzeba rozbebeszyć pół auta, żeby pociągnąć instalację, z obserwacji wynika, że dotyczy to wersji Expression, ale nie wiem, czy to jest reguła,
- następnie sprawdź, czy na sprzęgle od góry masz dwa wyłączniki krańcowe (wciśnięte / wyciśnięte) - to jest bardzo ważny element jeśli chodzi o tempomat - bez niego jazda autem jest NIEBEZPIECZNA bo wysprzęglenie nie wyłączy tempomatu i obroty polecą do nieba.
- włóż przełącznik tempomat/ogranicznik, podłącz białą kostkę, następnie zapłon i sprawdź, czy włączenie którejkolwiek funkcji powoduje zaświecenie się kontrolki w prawym dolnym rogu tablicy (powinno). Jeśli tak nie jest - masz pecha - Twój komputer nie ma aktywowanej funkcji i czeka Cię wizyta z podpięciem do CLIPa. Wszystkie Laguny, które udało mi się sprawdzić (około 4 sztuk) miały funkcję tempomatu domyślnie włączoną, o konieczności włączenia wnioskuję z dokumentacji w Dialogysie (jest odpowiedni kod) oraz doświadczeniach z Megane III.
- pedał gazu kompatybilny z ogranicznikiem prędkości - tutaj niestety nie znam innej metody jak podłączyć tempomat i sprawdzić empirycznie
3. Co jest potrzebne:
- zapasowy sterownik do radia (niekoniecznie, ale tak na wszelki wypadek, gdyby coś poszło nie tak)
- 3 rezystory o wartościach 100ohm, 300ohm, 900ohm
- tak ze 2 metry kabeków
- "doposażenie" samochodu w oryginalne części w zależności od tego, co jest, czego nie ma (vide 2.).
- torxy, miniaturowe śrubokręty philipsa (krzyżaki) do rozkręcenia sterownika radia, kombinerki, lutownica, cyna, taśma izolacyjna i lakier do paznokci od żony / dziewczyny.
- 4 mikroswitche - polecam te z dwiema nóżkami,
- omomierz
4. Demontaż / montaż sterownika do radia (2x10min):
- wymontowanie:
- - rozłożeniu osłony kolumny kierownicy - są dwa torxy od dołu, bliżej kierownicy - wykręcić, aż zaczną przeskakiwać (raczej nie wylecą na podłogę, bo tam jest ciasno),
- - zdjąć górną część osłony (ja również zdejmuję dolną) dla wygody - górna część jest na rzepie przyczepiona do osłony tablicy na pseudoskórzanym kawałku oraz trzech zaczepach - jeśli wyjęcie stanowi problem - wymontować razem z osłoną deski lub po prostu odchylić do góry bez wyciągania całości bo to też nie jest najprostsze
- - od dołu sterownika wysunąć złącze radia (uwaga - seryjne radio może sobie spokojnie chodzić, zarówno w czasie montażu jak i bez sterownika, nic mu się nie stanie),
- - od góry odkręcić srebrnego torxa i wysunąć sterownik.
5. Jak ze sterownika do radia zrobić sterownik do tempomatu (30min):
Sterownik tempomatu/ogranicznika jest identyczny dla obu funkcji i są to po prostu 4 przełączniki, podłączone między dwoma kablami w sposób następujący: jeden robi zwarcie kabla wspólnego do sygnałowego, pozostałe są przepuszczane przez rezystancje 100, 300, 900 ohm. Na tej podstawie komputer rozpoznaje, co zostało naciśnięte.
Te switche normalnie są na kierownicy, natomiast ja umieściłem je od tyłu sterownika radia - są zawsze w zasięgu palców.
Oznaczenia switchy to:
(+) - dodaj 2km/h do ustawionej prędkości
(-) - odejmij 2 km/h od ustawionej prędkości
(0) i (R) - zawieś / odwieś funkcję - pozwala na chwilę wyłączyć tempomat / ogranicznik bez wyłączania funkcji przełącznikiem na konsoli.
- odkręcamy tylną płytkę,
- montujemy 4 mikroswitche na zewnątrz z nóżkami przełożonymi przez uprzednio przewiercone dziurki, ja sugeruje dwa na górze i dwa na dole, odpowiednio powyżej i poniżej rolki,
- lutujemy okablowanie oraz rezystory wg schematu (o tym w sieci+zdjęcia)
- składamy do kupy (skecamy) i ... teraz UWAGA!
- lakierem do paznokci malujemy wszystkie "gołe" elementy i złączenia elektryczne, w szczególności miedziane elementy wystające z korpusu - żeby się nie zwarły z instalacją z "denka" od sterownika po skręceniu, bo oszaleje zarówno tempomat jak i radio, izolujemy rezystory (ja je wcisnąłem do tej pustej przestrzeni w kostce
- do dwóch wychodzących kabli podłączamy omomierz i sprawdzamy, czy i jak działa - powinno być odpowiednio +-0ohm (najczęściej ok. 5-6-opór kabli), 100, 300, 900 - ponieważ czasem jest problem z rezystorami o tych wartościach dokładnie, to należy kupić o wartości większej (typowo 120, 330, 910). Jeśli będzie mniej niz 100, 300, 900 sterownik się pogubi!
6. Montaż w kolejności odwrotnej niż w 4., tyle, że potem mamy dodatkowo do podłaczenia sterownik tempomatu. I teraz ważna uwaga.
Kabelki do których należy podłaczyć się idą przez kolumnę kierownicy do zwijacza. Są to kable o kolorze białym i pomarańczowym (biały to część wspólna przełączników, pomarańczowy to "opór" wybrany naciśnięciem) ale ... do tej kostki idą jeszcze 4 inne kable (dwie skrętki) i są to kable do zapalników poduszki, więc:
- - montaż robimy przy co najmniej wyłączonej stacyjce (Renault zaleca odłączenie akku i odczekanie 45min bodajże ;-) )
- - jak powyższe nie wchodzi w grę (brak czasu, brak kodu do radia lub też jesteście twardzielami) to montażu w żadnym wypadku nie należy przeprowadzać trzymając ręce "przez kierownicę" tylko dookoła kierownicy i trzymać twarz jak najdalej od poduszki.
7. Kilka uwag dla tych co nie mieli, a teraz mają:
- jakakolwiek funkcja jest aktywna >30km/h więc na parkingu nic nie przetestujesz poza załączeniem kontrolki i komunikatem na wyświetlaczu.
- skok sterownika to 2km/h (w obu funkcjach)
- funkcja ogranicznika - fajna do miasta ale w pierwszej chwili ma się wrażenie, że auto zdechło bo ogranicznik działa dość drastycznie
- odblokowanie ogranicznika jest możliwe albo poprzez przełącznik na konsoli, albo poprzez kliknięcie jednego z przycisków, albo ... poprzez depnięcie do oporu - tutaj słyszałem, że podobno wystarczy > 50%, ale z tego co przetestowałem, to nie jest prawda - wyłaczenie ogranicznika działa po depnięciu do deski i to solidnym, więc w sytuacji awaryjnej noga w podłogę bez skrupułów
- tempomat się wyłącza po dotknieciu sprzęgła lub hamulca sam. Jesli tego nie robi - nie ryzykuj i zdemontuj całość - tak jeździć się raczej nie da o bezpieczeństwie nie wspominając.
- tempomat jest ok na autostradę, pod warunkiem, że nie ma dużego natężenia ruchu - jazda na tempomacie po mieście to kuszenie losu.
Pozdrawiam,
P.