iparts></a>
<a href= francuskie

[Laguna II] Jak zrobić tempomat.

Moderator: Grupa Moderatorów

ODPOWIEDZ
pczekalski
Bywalec
Bywalec
Posty: 26
Rejestracja: piątek, 13 czerwca 2008, 20:16
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

[Laguna II] Jak zrobić tempomat.

Post autor: pczekalski »

Witam wszystkich właścicieli Lagun.
Wiedziony postami w portalu elektroda.pl i na stronie klubu laguna postanowiłem zawalczyć z instalacją tempomatu. Otóż okazuje się, że większość naszych autek jest w nie wyposażona i aktywowana, tylko ... nie ma "końcowego interface użytkownika" w postaci czterech przycisków na kierownicy oraz przełącznika tempomat / ogranicznik.

Poniżej kilka uwag, a instrukcja oraz zdjęcia już wkrótce (dzisiejszy post jest w stylu "chwalę się").
Mamy dwa wdrożenia - auto Przemka (1.9dCi) i moje (2.2dCi).

1. Jakich aut to dotyczy:
- Laguna II Ph1 (podejrzewam, że również Ph2) z poziomem wyposażenia od Privilege (niewykluczone, że również Dynamique, natomiast Expression niestety nie) w górę (generalnie z tzw. zaawansowanym sterownikiem kabiny).
- silniki dCi - nie wiem jak w benzynach

2. Jak sprawdzić, czy moje auto może mieć tempomat:
- najpierw wymontuj przełączniki po lewej stronie od kierownicy. Pod spodem poszukaj białej kostki - jeśli jej nie masz, dalej nie czytaj, bardzo mi przykro, instalacja tempomatu byłaby nieopłacalna bo trzeba rozbebeszyć pół auta, żeby pociągnąć instalację, z obserwacji wynika, że dotyczy to wersji Expression, ale nie wiem, czy to jest reguła,
- następnie sprawdź, czy na sprzęgle od góry masz dwa wyłączniki krańcowe (wciśnięte / wyciśnięte) - to jest bardzo ważny element jeśli chodzi o tempomat - bez niego jazda autem jest NIEBEZPIECZNA bo wysprzęglenie nie wyłączy tempomatu i obroty polecą do nieba.
- włóż przełącznik tempomat/ogranicznik, podłącz białą kostkę, następnie zapłon i sprawdź, czy włączenie którejkolwiek funkcji powoduje zaświecenie się kontrolki w prawym dolnym rogu tablicy (powinno). Jeśli tak nie jest - masz pecha - Twój komputer nie ma aktywowanej funkcji i czeka Cię wizyta z podpięciem do CLIPa. Wszystkie Laguny, które udało mi się sprawdzić (około 4 sztuk) miały funkcję tempomatu domyślnie włączoną, o konieczności włączenia wnioskuję z dokumentacji w Dialogysie (jest odpowiedni kod) oraz doświadczeniach z Megane III.
- pedał gazu kompatybilny z ogranicznikiem prędkości - tutaj niestety nie znam innej metody jak podłączyć tempomat i sprawdzić empirycznie

3. Co jest potrzebne:
- zapasowy sterownik do radia (niekoniecznie, ale tak na wszelki wypadek, gdyby coś poszło nie tak)
- 3 rezystory o wartościach 100ohm, 300ohm, 900ohm
- tak ze 2 metry kabeków
- "doposażenie" samochodu w oryginalne części w zależności od tego, co jest, czego nie ma (vide 2.).
- torxy, miniaturowe śrubokręty philipsa (krzyżaki) do rozkręcenia sterownika radia, kombinerki, lutownica, cyna, taśma izolacyjna i lakier do paznokci od żony / dziewczyny.
- 4 mikroswitche - polecam te z dwiema nóżkami,
- omomierz

4. Demontaż / montaż sterownika do radia (2x10min):
- wymontowanie:
- - rozłożeniu osłony kolumny kierownicy - są dwa torxy od dołu, bliżej kierownicy - wykręcić, aż zaczną przeskakiwać (raczej nie wylecą na podłogę, bo tam jest ciasno),
- - zdjąć górną część osłony (ja również zdejmuję dolną) dla wygody - górna część jest na rzepie przyczepiona do osłony tablicy na pseudoskórzanym kawałku oraz trzech zaczepach - jeśli wyjęcie stanowi problem - wymontować razem z osłoną deski lub po prostu odchylić do góry bez wyciągania całości bo to też nie jest najprostsze
- - od dołu sterownika wysunąć złącze radia (uwaga - seryjne radio może sobie spokojnie chodzić, zarówno w czasie montażu jak i bez sterownika, nic mu się nie stanie),
- - od góry odkręcić srebrnego torxa i wysunąć sterownik.



5. Jak ze sterownika do radia zrobić sterownik do tempomatu (30min):
Sterownik tempomatu/ogranicznika jest identyczny dla obu funkcji i są to po prostu 4 przełączniki, podłączone między dwoma kablami w sposób następujący: jeden robi zwarcie kabla wspólnego do sygnałowego, pozostałe są przepuszczane przez rezystancje 100, 300, 900 ohm. Na tej podstawie komputer rozpoznaje, co zostało naciśnięte.
Te switche normalnie są na kierownicy, natomiast ja umieściłem je od tyłu sterownika radia - są zawsze w zasięgu palców.
Oznaczenia switchy to:
(+) - dodaj 2km/h do ustawionej prędkości
(-) - odejmij 2 km/h od ustawionej prędkości
(0) i (R) - zawieś / odwieś funkcję - pozwala na chwilę wyłączyć tempomat / ogranicznik bez wyłączania funkcji przełącznikiem na konsoli.

- odkręcamy tylną płytkę,
- montujemy 4 mikroswitche na zewnątrz z nóżkami przełożonymi przez uprzednio przewiercone dziurki, ja sugeruje dwa na górze i dwa na dole, odpowiednio powyżej i poniżej rolki,
- lutujemy okablowanie oraz rezystory wg schematu (o tym w sieci+zdjęcia)
- składamy do kupy (skecamy) i ... teraz UWAGA!
- lakierem do paznokci malujemy wszystkie "gołe" elementy i złączenia elektryczne, w szczególności miedziane elementy wystające z korpusu - żeby się nie zwarły z instalacją z "denka" od sterownika po skręceniu, bo oszaleje zarówno tempomat jak i radio, izolujemy rezystory (ja je wcisnąłem do tej pustej przestrzeni w kostce
- do dwóch wychodzących kabli podłączamy omomierz i sprawdzamy, czy i jak działa - powinno być odpowiednio +-0ohm (najczęściej ok. 5-6-opór kabli), 100, 300, 900 - ponieważ czasem jest problem z rezystorami o tych wartościach dokładnie, to należy kupić o wartości większej (typowo 120, 330, 910). Jeśli będzie mniej niz 100, 300, 900 sterownik się pogubi!

6. Montaż w kolejności odwrotnej niż w 4., tyle, że potem mamy dodatkowo do podłaczenia sterownik tempomatu. I teraz ważna uwaga.
Kabelki do których należy podłaczyć się idą przez kolumnę kierownicy do zwijacza. Są to kable o kolorze białym i pomarańczowym (biały to część wspólna przełączników, pomarańczowy to "opór" wybrany naciśnięciem) ale ... do tej kostki idą jeszcze 4 inne kable (dwie skrętki) i są to kable do zapalników poduszki, więc:
- - montaż robimy przy co najmniej wyłączonej stacyjce (Renault zaleca odłączenie akku i odczekanie 45min bodajże ;-) )
- - jak powyższe nie wchodzi w grę (brak czasu, brak kodu do radia lub też jesteście twardzielami) to montażu w żadnym wypadku nie należy przeprowadzać trzymając ręce "przez kierownicę" tylko dookoła kierownicy i trzymać twarz jak najdalej od poduszki.

7. Kilka uwag dla tych co nie mieli, a teraz mają:

- jakakolwiek funkcja jest aktywna >30km/h więc na parkingu nic nie przetestujesz poza załączeniem kontrolki i komunikatem na wyświetlaczu.
- skok sterownika to 2km/h (w obu funkcjach)

- funkcja ogranicznika - fajna do miasta ale w pierwszej chwili ma się wrażenie, że auto zdechło bo ogranicznik działa dość drastycznie
- odblokowanie ogranicznika jest możliwe albo poprzez przełącznik na konsoli, albo poprzez kliknięcie jednego z przycisków, albo ... poprzez depnięcie do oporu - tutaj słyszałem, że podobno wystarczy > 50%, ale z tego co przetestowałem, to nie jest prawda - wyłaczenie ogranicznika działa po depnięciu do deski i to solidnym, więc w sytuacji awaryjnej noga w podłogę bez skrupułów

- tempomat się wyłącza po dotknieciu sprzęgła lub hamulca sam. Jesli tego nie robi - nie ryzykuj i zdemontuj całość - tak jeździć się raczej nie da o bezpieczeństwie nie wspominając.
- tempomat jest ok na autostradę, pod warunkiem, że nie ma dużego natężenia ruchu - jazda na tempomacie po mieście to kuszenie losu.

Pozdrawiam,

P.

Rydzu2015

Post autor: Rydzu2015 »

pczekalski pisze:Wiedziony postami w portalu elektroda.pl i na stronie klubu laguna
Czyli wszystko podane na tacy wystarczyło trochę namazać własnymi słowami.
pczekalski pisze:1. Jakich aut to dotyczy:
- Laguna II Ph1 (podejrzewam, że również Ph2) z poziomem wyposażenia od Privilege (niewykluczone, że również Dynamique, natomiast Expression niestety nie) w górę (generalnie z tzw. zaawansowanym sterownikiem kabiny).
- silniki dCi - nie wiem jak w benzynach
Każda laguna 2 czy PHI czy PHII montaż taki sam i to nie jest zależne od wersji wyposażenia.Zależało od kaprysu renault.
pczekalski pisze:- następnie sprawdź, czy na sprzęgle od góry masz dwa wyłączniki krańcowe (wciśnięte / wyciśnięte) - to jest bardzo ważny element jeśli chodzi o tempomat - bez niego jazda autem jest NIEBEZPIECZNA bo wysprzęglenie nie wyłączy tempomatu i obroty polecą do nieba.
Zazwyczaj nie ma górnego czujnika dolny zawsze jest.Co do górnego to w przypadku jego braku tempomat nie ruszy ale jest na to rada wystarczy zmostkować piny w kostce.Przy wysprzęgleniu obroty rusza w górę ale co z tego wrócą po wrzuceniu biegu.
Dla tych co będą kupować czujnik w aso to pasuje od hamulca jest taki sam.Chociaż i tak powiedzą wam że nie będzie pasował.Lub kupno czujnika hamulca z nissana jest taki sam i kosztuje 30zł nowy, w renault powinien kosztować około 40zł.
- - montaż robimy przy co najmniej wyłączonej stacyjce (Renault zaleca odłączenie akku i odczekanie 45min bodajże ;-) )
- - jak powyższe nie wchodzi w grę (brak czasu, brak kodu do radia lub też jesteście twardzielami) to montażu w żadnym wypadku nie należy przeprowadzać trzymając ręce "przez kierownicę" tylko dookoła kierownicy i trzymać twarz jak najdalej od poduszki.
To zaleca przy odłączaniu poduszki powietrznej i nie trzeba tyle czekać.Można też wyłączyć poduszki wyciągając bezpiecznik od nich.Generalnie nie gmerając w poduszkach i ich kablach to nie będziemy mieć ładnego pomarańczowego komunikatu :)
A w 40min. to spokojnie wymieniam kierę zwijacz i poduszkę w LII.

pczekalski
Bywalec
Bywalec
Posty: 26
Rejestracja: piątek, 13 czerwca 2008, 20:16
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Post autor: pczekalski »

No popatrz - a Dialogys podaje zdaje się jeszcze więcej czasu na wymianę tegowoż - a serwis autoryzowany kasuje 99zł/rbh netto. Niezły biznes ;-).

Co do tego, która Laguna co ma - prawidłowość wydaje się być taka, że te wyposażone w sterownik "niższego poziomu wyposażenia" nie mają tych wszystkich kabelków, a te wyposażone w "wyższy" mają.

Właśnie znalazłem instalację do telefonu komórkowego w mojej LII w podłokietniku (na dole pod klapką, w kablach). Szkoda, ze dzisiejsze telefony nagminnie już nie mają wyjścia do anteny zewnętrznej GSM...

Co do tempomatu to mam jeszcze jedno pytanie do tych, co mają seryjnie - w którym momencie "puszcza" ogranicznik prędkości - przy depnięciu na maxa czy powyżej 50% na pedale gazu?

Co do poduszki - wiesz to prawda, że przy rozpinaniu, ale to jest ta sama kostka. Nie wiem, jak to jest zrobione od drugiej strony, ale tak mi to wygląda, że od strony kolumny kierownicy ta złączka jest do odpięcia = odłączasz poduszkę - jak który szarpnie za mocno to będą jaja. Nie chciałbym, żeby ktoś tutaj dostał w ryło jaśkiem z tego powodu że ma ułańską fantazję ;-)

Pozdrawiam,

P.

model_1982

Post autor: model_1982 »

Jestem nowy więc chce się przywitać

WITAM.

Chcę do mojego szczenika założyć tempomat właśnie taki robiony jak w poście.
Więc mam pytanie czy mógłby ktoś zamieścić schemat połączenia tych switchy i tych rezystorów.

Będę wdzięczny

G-Boy

Post autor: G-Boy »

pczekalski pisze:przy depnięciu na maxa czy powyżej 50% na pedale gazu?
wciskajac pedal przyspieszenia do dechy - powinien na koncu byc wyczuwalny maly opor, taki przeskok, ktory wylacza ogranicznik ( w razie pilnej potrzeby przyspieszenia).

pczekalski
Bywalec
Bywalec
Posty: 26
Rejestracja: piątek, 13 czerwca 2008, 20:16
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Post autor: pczekalski »

model_1982 pisze:Jestem nowy więc chce się przywitać

WITAM.

Chcę do mojego szczenika założyć tempomat właśnie taki robiony jak w poście.
Więc mam pytanie czy mógłby ktoś zamieścić schemat połączenia tych switchy i tych rezystorów.

Będę wdzięczny
A jesteś pewien, że szczeniak ma ten sam komputer i schemat tempomatu?
Jak znam życie, to całkiem możliwe, że tak.
Wyślij mi VIN na priv to sprawdzę w Dialogysie, czy nie ma aby schematu do Twojego konkretnie przypadku.

Pozdrawiam,

P.

przemek_20T
Bywalec
Bywalec
Posty: 1
Rejestracja: niedziela, 21 maja 2017, 18:26
Renault: Laguna 2006r
Silnik: 2.0T

Re: [Laguna II] Jak zrobić tempomat.

Post autor: przemek_20T »

Czy ktoś orientuje się w temacie, czy w przypadku laguny 2 phII, benzyna 2.0T (Dynamique) montaż tempomatu może się ograniczyć do montażu przełącznika tempomatu oraz wymiany kierownicy na posiadającą przyciski sterowania tempomatu czy też wymagana jest wymiana także podstawy kierownicy. Być może ktoś z Was robił ten zabieg i poradzi z doświadczenia. Z góry dziękuję za informacje

gienek8400
Bywalec
Bywalec
Posty: 26
Rejestracja: czwartek, 25 listopada 2010, 14:48
Lokalizacja: klucze k.olkusza

Re: [Laguna II] Jak zrobić tempomat.

Post autor: gienek8400 »

Moja sugestia na YouTube jest fajny filmik jak zamontować fabryczny tempomat potrzebne jest wyłącznik, zwijacz i kierownica z przyciskami banalna sprawa nic nie trzeba lutowania ani kombinować pozd

Wysłane z mojego E5823 przy użyciu Tapatalka

ODPOWIEDZ