iparts></a>
<a href= francuskie

[Clio 3 faza 1] Jak zdjąć zderzak i wymienić lampę

Moderator: Grupa Moderatorów

ODPOWIEDZ
macko160

[Clio 3 faza 1] Jak zdjąć zderzak i wymienić lampę

Post autor: macko160 »

Witam i pozdrawiam serdecznie wszystkich forumowiczów oraz życzę miłej lektury ! :)
Do napisania tego postu/poradnika skłoniło mnie kilka rzeczy.
Wszystko zaczęło się, gdy przy wymianie żarówki prawego przedniego światła mijania, wyginając rękę na wszelkie możliwe sposoby dostałem się do żarówki wymieniłem ją i przyszedł czas na zamocowanie jej na miejscu za pomocą sprężynki, cały problem polegał na tym, iż samochód posiadał rozgrzany silnik i chcąc nie chcąc, wyginając moją rękę na wszystkie strony w końcu doznałem oparzenia cry , sprężynka wyleciała z zawiasów, po czym spadła w dół między kable. Nie będę pisać jak ją wyciągałem, ponieważ nie ma to najmniejszego sensu gdyż po jej „wyłowieniu” zdałem sobie sprawę, że nie ma innej rady, jak zdemontować lampę, (co w istocie oznacza również demontaż zderzaka) i poskładać wszystko od nowa. :/
Po tym niemiłym doznaniu zacząłem lustrować Internet bum i ku mojemu zdziwieniu znalazłem dziesiątki tematów na krajowych jak i zagranicznych forach, a wszystkie o podobnej treści „Jak zdjąć zderzak…” jednym wypadła sprężynka, inni mają za duże dłonie żeby zmienić żarówkę, a kolejni po prostu chcieli zdjąć zderzak. Znalazłem parę pomocnych tematów, jednak żaden z nich nie był zbyt szczegółowy i przede wszystkim nie posiadał zdjęć. Ściągnąłem więc Service Manual dla serwisu renault i po parominutowej lekturze Internetu i w/w manuala przystąpiłem do działania.
W międzyczasie przyszła mi do głowy myśl :D o zrobieniu tego poradnika, zawierającego wskazówki jak zdjąć zderzak.
Mam nadzieję, że będzie on pomocny nie tylko dla tych wymieniających lampy/żarówki w swoim samochodzie, ale dla wszystkich, dla których zdjęcie zderzaka będzie niezbędne w dalszej pracy. :D

Uff... było trochę czytania, a teraz zabieramy sie do pracy samochodzik

Powód całego zamieszania, spręzynka trzymająca żarówkę na miejscu (to jedyne zdjęcie pochodzi z internetu gdyż z roztargnienia zapomniałem zrobić swoje palm ) :
Obrazek

A teraz wszystko co będzie nam potrzebne do wykonania operacji:
-Klucz nr 10, płaski (taki miałem na stanie) bądź też nasadowy, najlepiej z grzechotką(ten będzie zdecydowanie lepszy)
-Śrubokręt płaski
Obrazek

-Klucz imbusowy, ja użyłem akurat typu calowego o rozmiarze 7/64 cala:
Obrazek

-Kombinerki:
Obrazek

-Rękawiczki dla wygody, aby uniknąć zabrudzeń i obtarć (najlepiej zapewniające swobodę ruchów):
Obrazek

-Podnośnik ja użyłem tego znajdującego się w samochodzie, ale jeśli ktoś ma możliwość to popularna "żaba" wraz z kobyłkami znacznie ułatwi sprawę. Zaznaczę tylko że podnośnik nie jest nieodzowny (ale bardzo poprawia komfort pracy), jednak ze mnie jest dość spore chłopisko i musiałem go użyć, żeby wtargać się pod samochód :):
Obrazek

A oto i pacjent:
Obrazek

Otwieramy maske i przystępujemy do działania:

-Odkręcamy dwie śruby M10 znajdujące się pośrodku pasa przedniego po obu stronach zaczepu maski:
Obrazek

-Następnie demontujemy spinki rozporowe znajdujące się po jednej przy każdym z reflektorów, najpierw trzeba przekręcić ją w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, następnie podważyć środkowy trzpień i powinno wyjść bez żadnych problemów:
Obrazek

-Tu spinka przy reflektorze prawym wraz z zaznaczoną na zdjęciu śrubą M10 którą będziemy odkręcać dopiero później tylko z tej jednej strony:
Obrazek

-Tu już spinka z wyciągniętym do góry trzpieniem:
Obrazek

W tym momencie zakończyliśmy prace nad górnym trzymaniem zderzaka. Zanim przejdziemy dalej dodam parę uwag.
Po pierwsze jeśli ktoś posiada w/w Service Manual (moge podesłać) to zauważy, że mój poradnik pomija parę kroków, dlaczego? Ano dlatego, że przede wszystkim nie posiadam odpowidniego sprzętu żeby postawić samochód bez przednich kół, chociażby wymienianych wyżej kobyłek.
Do czego zmierzam, według serwisowych instrukcji należy zdjąć koła, a następnie nadkola. Sposób ten rzeczywiście jest dużo wygodniejszy gdyż wszystko mamy na wierzchu, jednak pracując tak jak ja na samochodowym podnosniku jest to syzyfowa praca i zamiast wykonać calą pracę jak ja wraz ze zdjęciami w ok. godzinę to zajęłoby to pewnie drugie tyle. zdziwko

To jedziemy dalej :D :

-Najpierw musimy wyjąć plastikowy kołek mocyjący nadkole do nadwozia, znajduje się on na połączeniu zderzaka wraz z błotnikiem przednim (na zdjęciu również czerwona strzałka wskazująca śrubę łączącą zderzak z błotnikiem):
Obrazek

- Aby to zrobić najlepiej podważyć go lekko śrubokretem płaskim, następnie złapać kombinerkami i mocno ciągnąć(nie bójcie się że coś urwiecie) i jednocześnie ruszać na boki żeby łatwiej poszło. Dla łatwiejszego dostępu możemy skręcić koło do do wewnątrz nadkola dla łatwiejszego dostępu co i tak będzie nieuniknione przy odkręcaniu śruby:
Obrazek

-Następnie odkręcamy po dwie śruby imbusowe z każdej strony zderzaka. Śruby te łączą dolną częśc nadkola ze zderzakiem:
Obrazek

-Tu widok już ze zdjętym zderzakiem, dla lepszego pokoazania gdzie znajdują się śruby:
Obrazek

Wszystkie wyżej wymienione operacje wykonujemy po obu stronach pojazdu :D :

-Teraz przechodzimy do kolejnych dwóch śrub M10 zespalających osłonę silnika z pasem środkowym, znajduję się one dokładnie pod chłodnicą symetrycznie ok 50 cm od środka samochodu każda:
Obrazek

-Kolejne zdjęcie poglądowe ze zdjętym zderzakiem, żeby było wiadomo gdzie szukać śrub:
Obrazek

W tym momencie mamy już odkręcone wszystkie, oprócz dwóch śrub zespalających zderzak z błotnikiem (po jednej na każdą stronę). Aby się do nich dostać skręcamy czoło koła do wewnątrz nadkola, następnie odchylamy nadkole i odkręcamy śrubę (na zdjęciu widoczne mocowanie wyjętego już kołka):
Obrazek

-Jeszcze trzy zdjęcia ukazujące mocowanie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz zderzak trzyma się już tylko na zatrzaskach i możemy go zdejmować. Zderzak jest naprawdę bardzo lekki także pomoc jest zbędna.
Oto co musimy zrobić:

-Należy chwycić zderzak z boku, następnie pociągamy go w dół i do siebie, aby "wyskoczył" z zatrzasków znajdujących się na lini łączenia zderzaka z błotnikiem:
Obrazek

Obrazek

-Następnie zderzak chwytamy od góry i boku aby wysunąć zderzak spod światła i podnieść go. Ciągnąc od góry musimy rozważnie pociągnąć gdyż znajdują się tam spinki przytrzymujące zderzak z przodu do pasa przedniego. Tu poglądowe zdjęcie w którym miejscu znajduje się zatrzask:
Obrazek

Voilà, zderzak mamy już ściągnięty:
Obrazek

To by było na tyle ze ściąganiem zderzaka, a teraz kolej na lampę. Lampa zamocowana jest na czterech śrubach M10:
Obrazek

Obrazek

Odkręcamy je i lampę należy już tylko "wysunąć" do przodu. Tu już wyciągnięta. Lampa w moich rękach nie odczepiałem przewodów gdyż moim celem było tylko wsadzenie nowej żarówki, a w szczególności tej diabelskiej sprężynki woot :
Obrazek

Wymieniamy żarówkę.
-Przed:
Obrazek

-I po wymianie:
Obrazek

Gdy już wszystko zrobiliśmy, składamy w odwrotnej kolejności.
Autko już sprawne i z powrotem w całości, można śmigać driver :
Obrazek

Bardzo dziękuję za poświęcony czas na przeczytanie poradnika/fotorelacji. Mam nadzieję, że pomogłem, jeśli ktoś ma jakieś pytania co do w/w problemu służę pomocą :D

Jeszcze raz dziękuję za uwagę i pozdrawiam wszystkich forumowiczów.

Martinez
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 1235
Rejestracja: środa, 21 maja 2008, 19:33
Renault: Laguna II Grandtour
Silnik: 1.9 dCi 130KM
Lokalizacja: Buczek

Re: [Clio 3 faza 1] Jak zdjąć zderzak i wymienić lampę

Post autor: Martinez »

Kawał dobrej roboty!
Ja przymierzam się do montażu DRL oraz lepszego zamocowania IC w clio, więc manual na pewno mi się przyda :)

Dzięki ;)
>>>Martinez<<<
Laguna II ph2 1.9 dCi, Grandtour, 2006r
Clio III ph1 1,5 dCi 2005r

macko160

Re: [Clio 3 faza 1] Jak zdjąć zderzak i wymienić lampę

Post autor: macko160 »

Dzięki za dobre słowo. :D
Bardzo się również cieszę, że mogę komuś pomóc :)

ODPOWIEDZ