iparts></a>
<a href= francuskie

[WSZYSTKIE MODELE] Oklejanie słupków

Moderator: Grupa Moderatorów

ODPOWIEDZ
Pszczół

[WSZYSTKIE MODELE] Oklejanie słupków

Post autor: Pszczół »

Chciałem się także z wami podzielić krótkim tekstem jaki niedawno stworzyłem, na forum ogólnym renault dotrze chyba do większej ilości użytkowników :)
Zanim przejdę do konkretów - poniższe "zrób to sam" raczej stosuje się do starszych aut, wzorem jakiegoś astraklubu czy innego dojcz-forum postanowiłem sam sprawdzić ile warta jest ta metoda.

Dziś zaprezentuję jak zmienić słupki na inny kolor niż fabryczny.
Sposób bardzo mało inwazyjny! nie trzeba nic rozkręcać, odkręcać, wykręcać, wiercić czy innego typu czynności.

Zamienimy to:
Obrazek

W to:
Obrazek

Co będzie nam potrzebne?
- 0,5 m^2 folii do oklejania samochodów (zależnie, od wysokości i szerokości słupków, Oracal 641, osobiście użyłem czarnego mat z http://www.kpmf.com/)
- nożyk tapicerski
- nożyczki
- taśma malarska
- kawałek szmaty
- benzynka ekstrakcyjna
- płaski klocek lego lub inny płaski przedmiot do dociskania naklejanej folii
~ 2,5 godziny czasu (można szybciej, tylko czy będzie dokładnie?)

1. Czyścimy słupki benzynką używając w tym celu delikatnie zwilżonej nią szmatki, należy to zrobić w miarę dokładnie gdyż od tego międzyinnymi zależy jakość efektu końcowego. Czyścimy dokładnie także ranty oraz miejsca styku uszczelek okien z karoserią.

2. Gdy już mamy czyste podłoże do naklejania folii musimy upewnić się ile jej jest potrzebne oraz dociąć ją "na miarę". Najlepiej mieć duży kawałek folii 30x100 cm, jest to ze sporym zapasem materiał na obie strony autka. Tniemy na pół tak by mieć dwa kawałki 30x[wysokość okna] cm, a je następnie dzielimy z nowu na pół. Najlepiej wykonać to na gilotynce do papieru, jednak nożyczki lub nożyk tapicerski także dadzą radę.

3. Górną krawędź lini uszczelek łączymy taśmą malarską, wyznaczając w ten sposób miejsce górnej krawędzi oklejania słupków. Zrobić to należy dokładnie by równo to wyszło.

4. Zaczynamy naklejanie. WAŻNE - miło było by, gdyby pomieszczenie było w miarę sterylne. Im mniej kurzu tym lepiej. Kilka porad ogólnych przy naklejaniu. Po pierwsze skupiamy się na prostym przyklejeniu pierwszego centymetra folii na równo z taśmą malarską. Folia musi zostać naklejona tak by zakryć całą żółtą powierzchnię poniżej taśmy malarskiej (a więc zostanie także nalepiona na szybę i uszczelkę). Przy naklejniu nie odklejamy od razu całego podkładu, robimy to w miarę przyklejania folii. Już odklejoną folię dociskamy płaskim i sztywnym narzędziem do powierzchni słupka. Ważne - robimy to przez materiał, np szmatkę by nie uszkodzić folii. Podczas dociskania należy kontrolować czy nie powstają purchle i czy folia nalepia się równo. W chwili zaobserwowania jakichkolwiek purchli przestajemy odklejać podkład i de-li-ka-tnie odklejamy nalepioną folię poprawiając jej ułożenie. Gdy już skończymy naklejanie "na wprost folii" sprawdzamy czy nie ma purchli i zniekształceń.

5. Po naklejeniu zaginamy krawędzie folii poza rant drzwi / rant słupka - należy to zrobić dokładnie i powoli, przy zaginaniu folia potrafi się zniekształcić. Pamiętajmy że folia jest w miarę elastyczna więc można ją naciągnąć odrobinę.

6. Odcinamy nadmiar materiału żyletką / nożykiem od strony wnętrza drzwi / słupka, pozostawiając tyle folii ile uznamy za słuszne.

7. Odcinamy nadmiar materiału żyletką od strony uszczelek. Robimy to w taki sposób by zostawić po 3 milimetry "zapasu" z każdej strony. Folia pierwotnie "napięta" obok uszczelek musi zostać teraz dociśnięta do zaokrągleń płaskim narzędziem przez szmatkę. Należy to zrobić BARDZO dokładnie i precyzyjnie. W przypadku delikatnego "faila" można użyć wcześniej uznanengo za niepotrzebny materiału pochadzącego z punktu 6, wycinając z niego bardzo cienki pasek foli i "wklejając" w odpowiednie miejsce.

7b. Jeśli masz znany problem z niedomagającą uszczelką w dolnym rogu drzwi jest na to sposób - cienkim narzędziem umieszczasz "pod" uszczelką, w miejscu widocznej "karoserii" odcięte z punktu 6 materiały.

8. Czynność powtarzamy do póki nie będziemy mieli obu "stron" słupka okleiny. Następnie naklejamy przy dolnych uszczelkach, równolegle do nich taśmę malarską by wyznaczyć dolną linię oklejenia.

9. Docinany żyletką / nożykiem na równo z taśmą i mamy już gotową jedną stronę. Napawamy się efektem, powtarzamy to z drugiej strony (która naturalnie wyjdzie lepiej, bo będziemy mieli już doświadczenie po tej jednej stronie).

Co można zrobić ze "skrawkami"? można użyć np. do oklejenia ramion wycieraczki gdy są niewyględne, ramek od rejestracji etc. Duża dowolność "utylizacji" ścinków.

Efekt "pełnowymiarowy" na moim przykładzie:

Przed: http://db.tt/AzUYSqP
w trakcie: http://db.tt/uwreOtx
Po: http://db.tt/ZgBBaum

Miłego oklejania :D

PS: moderatorze! jeśli to nie jest odpowiedni dział, proszę o przeniesienie - choć dział w dział "zrób to sam" chyba pasuje...
PS2: pierwotnie poradnik został umieszczony na forum mojego modelu auta, tu dotrze do większego grona odbiorców.
PS3: nie znalazłem podobnego dlatego pozwoliłem sobie na coś takiego :)

poradnik jest moją własnością,
nie zezwalam na kopiowanie bez podania źródła

Awatar użytkownika
Snake
Moderator
Moderator
Posty: 4156
Rejestracja: środa, 7 stycznia 2009, 14:22
Renault: Lala 3
Silnik: 2.0 dci
Lokalizacja: bydgoszcz
Kontakt:

Re: [WSZYSTKIE MODELE] Oklejanie słupków

Post autor: Snake »

Super wyszło. Dziękujemy za manula - lepszego miejsca chyba się nie dało znaleźć ;)
...Dobrze pamiętam wszystkie nieszczere twarze
Fałszywych ludzi ukrytych pod kamuflażem
Kłamstwo z nimi idzie w parze, obłuda, nie ufaj takim...

Jasiek102
Forumowicz
Forumowicz
Posty: 79
Rejestracja: czwartek, 15 grudnia 2011, 00:08
Renault: Clio
Silnik: diesel

Re: [WSZYSTKIE MODELE] Oklejanie słupków

Post autor: Jasiek102 »

Wygląda lepiej. Ale ja jestem za leniwy. Dla mnie najważniejsze,że odkurzony, lakier czyściutki i do przodu a wolny czas pijaki

ODPOWIEDZ